onlinemag.cz Další magazíny: Auto moto | Cestování | Domov | Finance | Reality | Elektro | Kultura | Móda | Hobby | Sport

Škoda vyprodukovala již 11 miliónů motorů

Je tomu už 114 let od doby, kdy Škoda smontovala první motor. Tehdy však ještě pod jménem Laurin-Klement a ani ne do auta, ale na pohon kola.

Z malé firmy se stala mezinárodní společnost

Původně se totiž dvojice Václav Laurint a Václav Klement zaměřovala za výrobu jízdních kol. K jejich pohonu také vyvinuli jednoválcový motor s výkonem 1,25 až 1,75 koní. Byl to však tento slabý motor, který odstartoval velmi dlouhou tradici a dal základ historii úspěšné firmy.

V roce 1905 přišlo první auto. Jmenovalo se „Voiturette A“ a jednalo se o vodou chlazený dvouválec s výkonem 7 koňských sil a o objemu 1 100 cm3. Významným okamžikem byla také výroba osmiválcových motorů – tehdy v Mladé Boleslavi jako první na světě. Podobně jako řada dalších automobilek i Laurint a Klement vyráběli v první půli 20. století letecké motory. O rok později přišla fúze se Škodovými závody.
Historie poté dala vzniknout takovým autům jako je Škoda Octavia (ať už se jedná o původní nebo novou verzi), proslulé socialistické Škody 120 a 135, či revoluční Škoda Favorit a v roce 1991 Škodovku koupil koncern Volkswagen.

Motory pro celý koncern Volkswagen

A kdy vlastně nastal ten důležitý okamžik a byl vyroben 11 milióntý motor? Stalo se tak 8. července a byl jím agregát 1,4 TSI, který se kromě Škodovek montuje i do vozů Audi, Seat a VW. Díky tomu automobilka získává na důležitosti v rámci koncernu a České republice pomáhá udržovat při životě skomírající ekonomiku.

Kromě výroby motoru doslova jak na běžícím pásu pro celý koncern automobilka produkuje i vlastní vozy. Tím nezajímavějším v poslední době je nová Škoda Octavia. Auto má atraktivnější design a je z něj znát snaha posunout Octavii o segment výše. Navíc se nová Škoda Octavia Combi umístila na prvním místě studie EurotaxGlass, kde se měřila předpokládaná zůstatková hodnota automobilu po třech letech.

Uvedení nového modelu může znamenat značnou výhodu i pro zájemce, kteří by se spokojili se starší generací, ale v současné chvíli se jim zdá příliš drahá. Je pravidlem, že krátce po uvedení nové generace se v autobazarech začínají objevovat modely se starším rokem výroby za značně nižší cenu.

Na závěr si zkuste tipnout, kolik motorů denně vyrobí Škoda? Už máte nějaký tip? Je to téměř neuvěřitelných 4 400 kusů, na kterých každý den pracuje 3 600 zaměstnanců.